Birgit Püve, Eesti Ekspress, raamatu “Eesti Pressifoto 2011” toimetaja
Napilt sai maailma aasta pressifoto valitud, kui puhkes diskussioon selle üle, mis sõnumit foto õigupoolest kannab. Neile, kes orienteeruvad maailma kunstiajaloos või valdavad kristlikku ikonograafiat, ei jäänud märkamata töö sarnasus Michelangelo “Pietàga” – sellel hoiab Neitsi Maarja süles Jeesuse surnud keha, nagu surub burkasse riietatud Jeemeni naine süles enda vastu haavatud poega võidufotol. Araabia kevadest pärit stseeni sarnasust renessansiaegse meistriteose ja selle erinevate tõlgendustega on võimatu ignoreerida.
Selles peitubki pildi sõnumi tuum, aga ühtlasi ka potentsiaalne probleem.
Mida võiks kaasa tuua ühe moslemimaa sündmuste kirjeldamine nii ilmselt kristlikus visuaalses keeles? Eriti, kui arvestada lääne ja islamimaade läbisaamist viimase kümnendi jooksul? Ärksamad fotokriitikud muutusid ärevaks.
Loodetavasti jääb torm siiski tulemata, sest inimlik kannatus, millest samuti foto räägib, on inimlik kannatus ka religioossetest tõekspidamistest hoolimata. Ent fakt on, et hispaanlasena esindab Jeemenis New York Timesi ülesandel foto teinud Samuel Aranda läänelikku mõtteviisi, jäädvustades hetke Araabia kevadest just enda taustsüsteemi arvestades. See omakorda valiti parimaks küll maailma 125 rahvusest kandideerinud fotograafide tööde seast, aga valikuga kinnistati omakorda sama, läänelikku mõttemalli – nii, nagu meie siin Euroopas asju näeme. Ja nagu oleme juba saanud näha, jätkub kinnistamine veel suurema hooga pärast rahvusvahelise žürii tunnustust kogu maailma meedias.
Lihtsamalt öeldes ongi Aranda töö pannud kriitikud rääkima sellest, kui üheplaaniline on maailma pressifoto. Me ei tea ega püüagi teada saada, mis toimub naise peas, kes poja varjamatult embusse on haaranud. Kuidas moslemid sama hetke mõistaksid. Ei, see ei tähenda ka, et me peaksime hakkama avaldama Al Jazeera vaadet asjadest, aga fotograafide elementaarsete tehniliste oskuste kõrval ei saa jätta tähelepanuta fotode alltekstide lugemise oskust. Eelkõige peavad seda valdama fotograafid ise.
Nii et võib-olla ei olegi sõnum niivõrd islamimaailmale, mida me ei tunne. Vaid see on sõnum kõigile fotograafidele, kes alluvad liiga kergekäeliselt lääne mõttemaailma stereotüüpidele ja ei rutta maailma ning selles aset leidvaid sündmusi tõlgendama kogu selle keerukuses ja mitmetahulisuses.
Arvamusartikkel ilmus Eesti Ekspressis 1. märtsil 2012.
Eesti Ajalehtede Liit, Eesti Pressifotograafide Liit ja Nikon avalikustasid täna Eesti Pressifoto 2011 võitjad. Aasta Pressifoto 2011 peapreemia ja parima uudisfoto preemia pälvis Delfi fotograaf Andres Putting fotoreportaažiga “Suusakuninga tõehetk” Andrus Veerpalu pressikonverentsilt. Olemusfoto kategooria preemia võitis Äripäeva fotograaf Erik Prozes fotolooga “Eesti portreed taldrikutel”. Parima spordifoto pealkirjaga “Salto” tegi Postimehe fotograaf Liis Treimann Robbie Keane’ i õhulennust Eesti ja Iirimaa jalgpallilahingus.Portreede kategoorias sai esikoha Äripäeva fotograaf Andras Kralla fotoga “Alati heatujuline” legendaarsest spordiajakirjanikust Lembitu Kuusest suusataja Andrus Veerpalu dramaatilisel pressikonverentsil.
Eesti Pressifotograafide Liidu (EPFL), Nikoni ja Eesti Ajalehtede Liidu (EALL) korraldatavale konkursile „Aasta Pressifoto 2011“ laekus 717 fotot 53 autorilt.
Aasta Pressifoto 2011 žürii koosseis oli järgmine:
Margus Mets, AS Ühinenud Ajalehed nõukogu liige, juhtis žürii tööd.
Alexander Zemlianichenko – agentuuri Associated Press (AP) Moskva fotoosakonna juht
Egert Kamenik, vabakutseline fotograaf
Gatis Rozenfelds, agentuuri F64 fotograaf
Jarek Jõepera , vabakutseline fotograaf
“Andres Puttingu seeria “Suusakuninga tõehetk” põhjustas žüriis palju vaidlusi,” tunnistab žürii esimees Margus Mets, kommenteerides otsust valida peapreemia vääriliseks just see töö. “Ajaloolist pressikonverentsi oli kajastanud mitu autorit. Hetk oli täis traagikat. Kuid väga raske oli leida ühte fotot, mis oleks täiuslik nii sisult kui vormilt. Uudisfotode hulgas ei olnud teisi, mis oleksid jutustanud oma lugu paremini.”
Žürii esimehe põhjalikku hinnangut tänavusele konkursile saab lugeda märtsi alguses müüki jõudvast raamatust „Eesti Pressifoto 2011“. Aasta pressifotode põhjal koostatakse ka näitus, mida saab näha aprillis Viru Keskuse aatriumis ja mais Tartus Tasku kaubanduskeskuses.
NB! „Aasta Pressifoto 2011“ raames on siin avaldatud fotode kasutamine toimetustele tasuta. Kohustuslik on avaldada fotode juures fotoallkirjad ja autoriviited.
Uudisfoto kategooria võitja, aasta pressifoto.
Suusakuninga tõehetk.
Eesti spordiajaloo kõige skandaalsemal pressikonverentsil 7. aprillil tuli suusaliidul tunnistada, et armastatud kahekordse olümpiavõitja Andrus Veerpalu organismist tuvastati 14. veebruaril rahvusvahelise antidopingu organisatsiooni WADA poolt lubatud normist kõrgem tase.
Andres Putting, Delfi
Olemusfoto kategooria võitja
Eesti portreed taldrikutel
Rahvalikul ütlusel “Oled see, mida sööd” on lai tagapõhi. Toidus väljenduvad meie uskumused, tõekspidamised, väärtushinnangud ja võimalused. Süües portreteerime taldrikule iseendid, Jõulude ajal joonistusid eestimaalastest järgmised portreed.
Erik Prozes, Äripäev
Spordifoto kategooria võitja.
Salto
Robbie Keane`i õhulend. Fotol on saatuslik hetk, mil Eesti koondise kaitsja Andrei Stepanov niidab Keane`i maha, saades teise kollase kaardi. Edasi ootas eestlasi häving. Iirimaa ja Eesti esimene kohtumine EM valiksarjas lõppes seisuga 4:0.
Liis Treimann, Postimees
Portreefoto kategooria võitja
Alati heatujuline…
Legendaarne spordikommentaator, aastaid suusaülekandeid vahendanud Lembitu Kuuse pressikonverentsil, kus suusahiid Andrus Veerpalu teatas positiivsest dopinguproovist.
Andras Kralla, Äripäev
2. märtsil esitleb Eesti Pressifotograafide Liit tuliuut kogumikku “Eesti Pressifoto 2011”. Tegemist on 2. raamatuga sarjast “Eesti Pressifoto”.
Lisaks eelmise aasta kõnekaimatele ajakirjandusfotodele sisaldab raamat ka pressifotograafia teemalisi artikleid. Konkursile laekunud fotodele annab hinnangu žürii esimees Margus Mets. Kunstiteadlane Anneli Porri analüüsib pressifotot kunstina. Rohkete fotodega illustreeritud artiklis uurib ajaloolane Tõnis Liibek 2. maailmasõja aegset propagandat Eesti tolleaegsetel ajakirjandusfotodel. Muide, vähemalt üks neist fotodest on tõeline rariteet!
Raamatusse lisandus ka uus rubriik, kus hakkame esile tõstma Eesti ajakirjandusfotograafide silmapaistvamaid fotosid minevikust. Esimene foto on Harald Leppiksoni “Ballaad leivast” (1980), mida artikli autor fotograafi pereliikmete, tolleaegsete kolleegide ja kunstiteadlaste abil lahti mõtestada püüab. Eraldi artiklis käsitleb “Ballaadi leivast” ka kultuurisemiootik Peeter Torop.
Võrreldes eelmisel aastal ilmunud raamatuga on “Eesti pressifoto 2011” mahukam. Parema fotode eksponeerimise huvides on raamatu formaat palju laiem. Raamatu toimetajad on Birgit Püve, Erik Prozes, Raigo Pajula ja Raul Mee. Raamatu kujundas Sverre Lasn.
Raamatu esmaesitlus toimub Eesti Ajalehtede Liidu 2. märtsil korraldataval pressipeol, kuhu sissepääs on kutsetega. Hiljemalt märtsi alguses teavitame ka võimalustest raamatut endale soetada.
Raamatu “Eesti Pressifoto 2011” projektijuht on Erik Prozes (50 93 950, erik@aripaev.ee)
President Toomas Hendrik Ilves otsustas vabariigi aastapäeva eel anda Valgetähe teenetemärgi Postimehe fotoreporterile Peeter Langovitsile. Teenetemärgiga hinnatakse Peetri panust mitme aastakümne jooksul Eesti loo ja inimeste jäädvustamisel.
Lisaks Peeter Langovitsile saavad teenetemärgi veel 3 ajakirjanikku, kelle töö ja looming on aidanud avardada meie kõigi maailmapilti: Klassikaraadio peatoimetaja Tiia Teder, Eesti Rahvusringhäälingu Narva stuudio toimetaja Jüri Nikolajev ja kauaaegne maakonnalehe Sakala peatoimetaja Eve Rohtla.
Peeter on Eesti Pressifotograafide Liidu liige alates liidu asutamisest 2010. aastal.
Eesti Ajalehtede Liidu (EALL), Eesti Pressifotograafide Liidu (EPFL) ja Nikoni žürii valis täna enam kui 700 foto seast 2011. aasta parima pressifoto ning mulluse parima uudisfoto, olemusfoto, spordi- ja portreefoto. Loe edasi “Aasta Pressifoto 2011 nominendid”
You must be logged in to post a comment.